SUTRA....

WORLDWIDE OEM, STOKIST & WHOLESALER WANTED !


SUTRA membawa maksud penyatuan antara tubuh dan jiwa dengan menggunakan aromaterapi. Kami menciptakan ketenangan dengan produk yang seimbang untuk keperluan anda, sesuai untuk gaya hidup yang sihat dan moden. Produk-produk kami dirumuskan khas menggunakan hanya 100% minyak yang tulen, memberikan aromaterapi yang bermanfaat untuk minda, tubuh dan semangat anda.

Jumaat, 19 Jun 2009

Kementerian Tingkatkan Penghasilan Minyak Pati Berskala Komersil


Kementerian Tingkatkan Penghasilan Minyak Pati Berskala Komersil
ALOR GAJAH, 16 Jun (Bernama) -- Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani akan mempertingkatkan penghasilan minyak pati berskala komersil yang boleh dipakejkan sebagai satu entiti pelaburan untuk dieksport .

Timbalan Menterinya, Datuk Rohani Abdul Karim berkata Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) menerusi pusat inkubator di Kuala Linggi di sini memberi tumpuan kepada produk minyak pati berasaskan herba.

"Permintaan kepada minyak pati yang sebagai bahan utama minyak wangi mencecah kepada lima tan metrik sebulan oleh beberapa negara Kesatuan Eropah (EU) termasuk Switzerland," katanya kepada pemberita pada majlis pelancaran inkubator teknologi penyulingan minyak pati dan penutup bulan teknologi pertanian di stesen Mardi Kuala Linggi di sini.

Inkubator Teknologi Minyak Pati di Kuala Linggi adalah inkubator perintis dan satu-satunya di negara ini yang telah beroperasi sejak 2006.

Pada masa ini, katanya MARDI yang telah membangunkan pusat inkubator teknologi minyak pati dan pemprosesan produk berasaskan minyak pati hanya berupaya menghasilkan 40 kilogram sehari.

"Penghasilan berskala kecil ini masih jauh untuk memenuhi permintaan sebanyak lima tan metrik sebulan," katanya.

Menurut Rohani, bagi memenuhi permintaan sebanyak lima tan metrik sebulan oleh EU, memerlukan saiz tanah seluas 300 hektar bagi pengeluaran pokok nilam yang menghasilkan minyak pati.

Beliau berkata MARDI telah melantik Syarikat Essfa Sdn Bhd sebagai inkubati bagi inkubator teknologi di Kuala Linggi dan penghasilan lima tan metrik yang diperlukan akan bergantung kepada keupayaan syarikat berkenaan memenuhi permintaan.

"Pada masa kini, penghasilan minyak pati di Kuala Linggi dihasilkan menerusi ladang di Pagoh, Muar dan sekitar Kuala Linggi pada skala kecil iaitu kira-kira 30 hektar," katanya.

Harga semasa bagi satu kilogram minyak pati yang dieksport mencecah AS$100 (kira-kira RM353).

Beliau berkata saiz pasaran minyak pati dunia bernilai AS$7.5 bilion (RM26.5 bilion) setahun dan usaha mengkomersilkan minyak pati diharap dapat mengurangkan import minyak pati yang kini mencecah RM200 juta setahun.

Katanya kementerian juga merancang untuk membina sebuah lagi inkubator teknologi minyak pati di Bintulu, Sarawak.

Antara negara di rantau ini yang merupakan negara pengeluar minyak pati ialah Indoensia, China dan India.

Yang turut hadir di majlis itu ialah Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Desa dan Pertanian negeri Datuk Mohamad Hidhri Abu Hassan dan Ketua Pengarah MARDI Datuk Dr Abdul Shukor Abdul Rahman.

-- BERNAMA

Sutra Essential @ sutraessential.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan